Join nemare's empire

piatok 3. júna 2011

Šokujúci experiment: Poľský Tu-154 nemal žiadnu šancu


BRATISLAVA/VARŠAVA - Prečo posádka poľského Tu-154, ktorý havaroval v Smolensku, nedokázala v poslednej sekunde zdvihnúť stroj do bezpečnej výšky? Denník Fakt tvrdí, že pozná tajomstvo experimentu, ktorý v Poľsku podnikli na rovnakom stroji. V lietadle nezafungovalo tlačidlo "odchod"! To znamená, že rovnako sa to mohlo stať 10. apríla minulého roku.

Piloti nemali šancu na záchranu, pretože z ruského letiska, ktoré nie je vybavené moderným systémom ILS (systém automatického priblíženia lietadla k dráhe) - chceli odletieť pomocou autopilota. A ten sa nespustil, píše denník.

Odkiaľ vedia, že kapitán Tupoleva Arkadiusz Protasiuk (†36) stráčal tlačidlo "odchod" (v ruštine "uchod")? Vyplýva to zo skúmania trosiek a prepisov rozhovorov z kokpitu, ktoré potvrdzujú, že posádka chcela zdvihnúť stroj pomocou autopilota. K pokusu o jeho zapnutie došlo pravdepodobne okolo 20 sekúnd pred katastrofou, keď prvýkrát padol pokyn "odchádzame". Keď autopilot nezafungoval, kapitán Protasiuk sa snažil zachrániť Tupoleva, bolo však už príliš neskoro.

"Počas letu lietadlo nereagovalo na stlačenie tlačidla, odchod nastal až potom, keď veliteľ zatiahol za riadiacu páku a zvýšil ťah motorov,"  komentoval situáciu bývalý šéf výcviku letectva plukovník Piotr Lukaszewicz.

Až doteraz to však nebolo isté. Preto sa pravdepodobný priebeh letu pokúsili rekonštruovať v apríli počas experimentu s identickým Tupolevom. Denník Fakt sa mal neoficiálne dozvedieť, že k testu došlo v bezpečnej výške 500 metrov, čiže niekoľkonásobne vyššie ako tomu bolo v Smolensku. Inak by sa stroj rozbil rovnako ako prezidentský Tu-154.

"To vysvetľuje oneskorenie odchodu Tupoleva zo smolenského letiska. Po stlačení tlačidla "odchod", zostali piloti prekvapení, že sa nič nedeje. Ak stlačíte brzdu v aute a tá nefunguje, najprv dôjde k panike. Prejde ďalších niekoľko drahocenných sekúnd, kým chytíte ručnú," cituje denník jedného z expertov oboznámených s výsledkami experimentu.

Otázkou zostáva, prečo chcela posádka Tupoleva použiť automat, keď bolo známe, že v Smolensku nie je systém ILS? Neuvedomovali si piloti, že v takom prípade, "odchod" nefunguje? Nebolo to jasne uvedené v inštruktáži, ktorú mali?

Odpovede na tieto otázky by mala priniesť správa o príčinách katastrofy, ktoré pripravil výbor ministra Jerzyho Millera. Včera poľský premiér Donald Tusk opäť oznámil, že bude zverejnená ešte v tomto mesiaci.

Všetko to svedčí o zlom výcviku pilotov. Ak neboli schopní zodpovedajúco reagovať, nevedeli, čo v lietadle funguje a čo nefunguje, to znamená, že oni boli zle vyškolení, citoval denník leteckého experta Thomasza Hypkého.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára